Vuosikertomus 2015-2016

Vuoden 2015 sukukokous pidettiin Lammintalolla Vehmaalla. Läsnä oli 75 henkeä lapset mukaanlukien. Samassa tilaisuudessa vietettiin sukuseuran 30-vuotisjuhlaa.

Juhlaan oli järjestetty näyttely, jossa oli esillä sukuun kuuluvien kättentaitoja. Näyttely oli onnistunut ja kiinnosti kovasti osanottajia. Esillä oli myös sukutaulu alkaen Lapinjärven Porlammin kylän Marttilan talon ensimmäisestä tunnetusta isännästä. Tutkittujen sukuhaarojen ja jälkeläisten määrästä johtuen taulun leveydeksi tuli neljä metriä.

Sukujuhlan mielenkiintoisen juhlapuheen piti kielitieteilijä, professori Kaisa Häkkinen. Aiheena suomen heimot ja murteet. Alustus on taltioituna sukuseuran käyttöön.

Juhlan muuta ohjelmaa olivat jäsenten lauluesitykset ja runonlausunta.

Hallitukseen ovat toimintavuoden aikana kuuluneet: Kirsti Lehtovaara, Valto Martélius, Leila Pahomow, Juhani Martélius, Matti Martélius, Martti Martélius, Mertsi Martélius, Jouni Porekari, Anneli Koski, Hannu Miilus, Aila Martélius- Mäkelä, Pirita Heino ja Hellevi Haukkala. Kunniapuheenjohtaja Esa Martélius on ollut mukana hallituksen kokouksissa ilman äänivaltaa olevana jäsenenä.

Hallituksen valitsemina toimihenkilöinä ovat toimineet: Aila Martélius-Mäkelä puheenjohtajana, Leila Pahomow varapuheenjohtajana, Hellevi Haukkala sihteerinä, sekä Mertsi Martélius rahaston- ja jäsenasiainhoitajana. Pirita Heino on seuran kotisivuista vastaava, ja Martti Martélius hastaatteluvastaava.

Varsinaisina tilintarkastajina ovat toimineet Liisa Kuusela ja Elina Porekari, varalla Miia Hedenström ja Jari Mäkelä.

Hallitus on kokoontunut vuoden aikana kolme kertaa.

Jäsenmaksu on ollut edelleen 10 euroa/18 v. täyttänyt henkilö. 80 vuotta täyttäneet ovat vapaajäseniä. Suvun vanhin on edelleen Irja Porekari, 94 v.

Vuonna 2015 jäsenmaksun maksoi 82 jäsentä, mikä on 2 enemmän kuin vuonna 2014. Vapaajäseniä, eli 80 vuotta täyttäneitä, oli 10. Myös kunniapuheenjohtaja on vapaajäsen iästä riippumatta. Aikaisemmin jäsenmaksunsa maksaneita, mutta nyt mahdollisesti unohtaneita oli 12.

Viime vuoden sukukokouksessa Hannu Miilus lahjoitti sukuseuralle kuvataulun, jossa on kuvat Susanna ja Mauno Martéliuksen perheestä sekä yksittäiskuvia perheen lapsista. Taulu on tarkoitettu kiertoon siten, että se siirtyy aina viimeisimmäksi avioituneelle suvun jäsenelle. Ensimmäisenä sen saivat Markus ja Ana Martélius, joilta se marraskuussa 2015 siirtyi Otto ja Hanna Haukkalalle.

Aiemmin esillä ollut T-paita-projekti on jätetty toistaiseksi hautumaan.

Sukustandaareja ei vuonna 2015 ole mennyt jakoon. Merkkipäiviä ovat viettäneet sellaiset sukuseuran jäsenet, jotka jo aikaisemmin ovat standaarin saaneet.

Mynämäessä 25.7.2016

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *